Day 08 / Istanboel - Uyne

24 juli 2017 - Ünye, Turkije

Zo, gister lekker bijgekomen, vandaag naar Noord-Turkije, richting Georgie!!
Maar eerst Istanboel traffic part II...
We trekken onze gevechtspakken aan, pilotenhelm en bril op, smeren de Lion in met olijfolie zodat we overal doorheen  kunnen glibberen, allebei een lange stok in de hand om eventueel lastige tegenstanders mee af te weren, slaan, of in het uiterste geval te doorklieven en off we go!!! Collin achter het stuur en ik hangend uit het raam om onze rechterkant te verdedigen!! Langzaam door de smalle straatjes naar de drukke Highway onder luide aanmoedigingen van de plaatselijke bevolking!!!! " go lion, go lion" schalt zelfs uit de minoretten van alle 12.387 moskeeën in Istanboel.
Waarvoor dank!!! Bij de Highway aangekomen zetten we ons schrap, kijken naar links.... kijjken naar rechts..... kijken elkaar aan....... geen hond!!!
Misschien vanwege het vroege tijdstip ( 07:30 ) maar meer waarschijnlijk omdat iedereen ons aan staat te moedigen!!
Enfin, we rijden lekker rustig door Istanboel ( echt niet te geloven ) en alleen bij de brug over de Bosporus moeten we stapvoets rijden... eroverheen en we zijn in AZIE... yes
Laatste stuk Aziatisch Istanboel gaat ook lekker maar wel enorme smog, bah wat vies.   Op weg naar de andere kant van Turkije krijgen we een totaal ander beeld van dit land als wat we voor ogen hadden. Allebei hadden we de indruk dat Turkije saai en droog met slechte wegen zou zijn.  Nee, goede brede wegen door een prachtig groen en bergachtig landschap.  Hoogste punt vandaag was 1365 mtr. Genoten van het uitzicht en de Lion vond het ook heerlijk,
Bergop met soms 55 km, bergaf max 95 km. Niet nodig om te haasten en prioriteit 1 van deze reis is onze veiligheid. Lekker omstebeurt  ( raar woord, zal ook wel fout zijn, sorry Geert) 2 uurtjes gereden en om 19:30 zijn we aan de kust bij de zwarte zee, 800 km op de teller bijgeschreven.. Hotel gezocht en gevonden in Unye ( nog 50 km) en restaurantje gezocht. Gezellig, live muziek, maar geen alcohol.. daarna lekker pitten, best moe.
Morgen naar Georgie, het eerste echt onbekende land, we zijn benieuwd.
Prijsvraag: 2/ waarom heet de zwarte zee de zwarte zee??  Deze vraag is goed voor 6,5 punt..
Hoedou..

1. Daisy:
    24 juli 2017
    Omdat er heel veel algen in zitten waardoor het water zwart lijkt!
  2. Daisy:
    24 juli 2017
    En ook heel veel zeewier in het water!
  3. Joop De Graaff:
    24 juli 2017
    De Zwarte Zee ( eerder gastvrije zee genaamd en later ongastvrije zee) was in werkelijkheid juist berucht door haar stormen in de herfst en winter. Plus dat
    Kara betekent zwart en noord in de Turkse talen. Nomadische volkeren geven geografische objecten meestal een naam aan de hand van hun ligging ten opzichte van hun rijk. Naast de ligging zijn dus ook de slechte weersomstandigheden de aanleiding voor de Turkse naam Kara Deniz, waaraan de in de meeste moderne talen gangbare naam "Zwarte Zee" is afgeleid.
  4. Donald:
    24 juli 2017
    Die heet zo door de donkere kleur en dat komt door de microalgen
  5. Blanche & Frans:
    Antwoord op de ZWARTE ZEE (even zoeken en hier istie dan):

Zwarte Zee
    Niemand weet waarom de zee zwart wordt genoemd. Misschien komt het omdat sommige stranden zwarte kiezels hebben. Een andere veelgenoemde verklaring is dat Turken de Middellandse Zee 'witte zee' noemen. De zee aan de andere kant wordt daardoor vanouds al zwart genoemd.
    Maar In de oudheid werd de Zwarte Zee regelmatig bevaren door de Grieken, die deze zee aanduidden met de naam Pontos Euxeinos, de Gastvrije Zee. De Zwarte Zee was in werkelijkheid juist berucht door haar stormen in de herfst en winter. Oorspronkelijk werd zij dan ook Pontos Axeinos genoemd, de Ongastvrije Zee, maar de Griekse zeelui waren bang om met het gebruiken van deze naam de goden van de zee te provoceren en kozen daarom voor een eufemistische naam
  6. Blanche & Frans:
    24 juli 2017
    Als je de kans krijgt moet je proberen te overnachten in een Karavanserai.
    Lijkt me een prachtige "uitdaging" en die dingen liggen hier en daar in het land.
  7. Anja:
    24 juli 2017
    Zo grappig... zie jullie helemaal voor me in jullie 'kom-maar-op' uitrusting door Istanboel...!! En nu dan Azië.... have fun!! Xxx