Day 26 / Shymkent - Almaty

10 augustus 2017 - Almaty, Kazachstan

06:45 ging de wekker want ontbijt afgesproken om 07:30. Helaas geen man te vinden in de ontbijtzaal. Eerst maar sigaretje dan. Collin heeft zware ruzie met zijn slippers, schieten iedere keer los maar hij weigert ze op te geven. Om 07:45 komt er iemand met het ontbijt. Zo dom, ongelofelijk, we konden haar niet aan haar verstand krijgen dat we melk in de koffie wilden. Wijzen naar de melkfles, tekenen...zelf met hints wilde het niet lukken. Ach, klap toch, we gaan rijden...... autocheck, lichten aan (v erplicht in Kazachstan) en go, stad uit en zo de prachtige snelweg op, ongelofelijk wat mooi is het hier!!!
Na een uurtje rijden op de zeer rustige weg zien we in de verte dat er iets aan de hand is. Paar politieauto's, verkeer wordt tussen een vrachtauto en iets wat net nog een auto was door gelaveerd!! Ook wij!  Waneer we er langs komen zien we dat de auto echt helemaal in elkaar zit, daarna liggen er 2 lichamen op de weg met doeken er overheen!! Slik......... we zijn allebei behoorlijk aangedaan en zeggen het eerste kwartier helemaal niets.
Dan komen de uitlopers van de Himalaya in zicht, prachtig besneeuwde bergtoppen, wat is de natuur toch mooi!
Een wegversmalling ivm wegwerkzaamheden en we worden omgeleid op een stukje onverharde weg.  We rijden dus even 10 km/uur als een auto naast ons komt rijden, toetert, raampje opendraait en ons onder het rijden 4 appels aangeeft. Ze steken een duim omhoog en rijden verder.  Wij kijken elkaar aan...... prachtig toch!
Even later passeert ons een rode auto, ze zwaaien en wij zwaaien terug. Even later zijn ze uit het zicht verdwenen. Verderop staan ze opeens stil en wanneer wij langsrijden gebaren ze ons te stoppen wat wij dus ook doen! Vader, moeder en nog 3 van de familie stappen uit en geven ons een hand. Foto?? Tuurlijk!!! Dan lopen ze terug naar de auto en tillen een zwaar lichamelijk en geestelijk invalide jongen uit de auto.. hij wil ook op de foto ( of zij willen dat voor hem)..... Weer slik, maar nu een positieve!!!  Mooie foto's genomen, zij rijden verder! Wij drinken een slok, wisselen van rijder en rijden ook weer aan.   Na 2 km staan ze weer langs de kant en manen ons weer te stoppen. Op de rem en 30 meter verder staan we stil.
De man komt naar ons toe rennen en geeft ons  met een grote glimlach en een lief gebaar een heel brood.  Weg is hij, ons beduusd achterlatend!! Wat een prachtige mensen.  Wederom zijn we stil!
De weg verder is prachtig saai! Prachtig door het uitzicht en saai omdat het een heel stuk eindeloos rechtdoor rijden is.
Ter hoogte van Bisjkek is de snelweg afgesloten en moeten we verder over tweebaanswegen!  Max snelheid 90 maar dat maakt voor ons niet uit!! We kachelen lekker door met 85 km en gaan zo dorpje in dorpje uit, toch geen man in de dorpen te zien.. ....Maar zij zien ons wel!!!!!  Tatu tatu ... blauw blauw blauw.......Stop Politie.  Aan de kant dus., mee naar de politieauto, fotootje..... geen licht aan ( shit, vergeten aan te doen na de wissel) en snelheid 89 ( keurig dacht ik ) binnen de bebouwde kom waar je maar 60 mag!! (Dat waren we vergeten). Licht 20.000 en snelheid 40.000 Tenge!! ( samen € 150).  Maar 100 dollar is ook goed...... ik had dus echt geen zin om dollars af te geven ( don't have dollars) en na een beetje de zielige Hollander uithangen kwamen we er van af met 35.000 Tenge. Vanaf nu dus echt lichtjes aan en op de bordjes letten!
Hotel zoeken in Almaty, wat denk je dat we tegenkomen op Booking?????!
Jawel, ze hebben daar gewoon een RIXOS hotel.  Wat kan ons het schelen!!!! Vanaf morgen zal het waarschijnlijk qua hotels minder worden dus vandaag doen we gek...geboekt!
Bij het hotel aangekomen staan we voor de toegangspoort en de poortwachter schiet meteen in de stress...zo'n auto bij Rixos....?  Na een telefoontje met de receptie blijkt toch dat die 2 armoedzaaiers in die ....auto een reservering hebben en lachend laat hij ons binnen rijden!!  Bagage???  Nee, hebben we niet, alleen 2 rugzakken!!
Inchecken en lekker een drankje aan de bar!
Opfrissen en dan hapje eten! Collin Sushi en ik een Dorado ( we nemen het ervan)  even rondkijken en verslagje maken.. morgen up North
Hady

1. Anja:
    11 augustus 2017
    Geweldige verhalen... ben vooral onder de indruk van de mooie ervaringen met al die bijzondere mensen... appels krijgen onderweg... geweldig toch!! Avondje Rixos is verdiend...!!! Xxx
  2. Esther:
    11 augustus 2017
    Wat een belevenis weer en hoe bijzonder zijn de mensen die jullie ontmoeten. De wereld bestaat wel degelijk uit geweldige mensen!!
  3. Jack:
    11 augustus 2017
    Welverdiende tussenstop in het Rixos...voordat de Lion dadelijk Mongolië binnen brult.
  4. Tijs:
    11 augustus 2017
    Lekker decadent,,,, maar meer dan verdient. Jullie verhalen geven toch wel een andere kijk op de wereld.
  5. Hans Banken:
    11 augustus 2017
    Met jullie geweldige verhalen en belevenissen, zou je toch elke dag de voorpagina van het ED moeten halen. Slapers daar op de redactie in Eindhoven!!!
    Leuke foto's. Ciao!