Day 32 / Oglii - Khovd

16 augustus 2017 - Khovd, Mongolië

Een goed ontbijt is belangrijk dus de 2 boterhammen met jam die we kregen dan ook smakelijk opgegeten,
Eerst geld zien te regelen want we moeten naar de garage.. allemaal briefjes van 5000  Tugrik ( waarde €1,30) dus weer een pak van hebikmejoudaar!!!  In de garage de uitlaat er onderuit, lassen en weer eronder. Gelijk ook de motorolie laten verversen ( we zijn zuinig op de Lion)  en dat voor de prijs van 82000 Tugrik.
Kauwgom uitgedeeld en sigaretten, daar liggen ze allemaal om te schooien!!
Om 12:00 op pad!!! De eerste 80 km een prachtige rit over goed asfalt......
Maar dan.... geen asfalt meer, steil de bergen in tot 2648 mtr en maar gokken welk pad je moet nemen.. en zand en zand en zand.... de wind stond keihard  Oostwaarts en ging harder dan onze auto dus het was achteraf niet zo slim van ons om de achterkant van de auto open te laten.  De stof die wij op deden waaien werd door de wind plankgas de auto ingeblazen, dus binnen 5 minuten zagen we eruit als 2 zandmannetjes. Echt, de auto ziet eruit als een grote zandbak... wel een fantastische rit, echt off-road rijden.  Jammer dat er ook hele stukken echt een wasbord keiharde ondergrond was dus mijn nieren zitten volgens mij in mijn oren nu!!
Onderweg overal in de bergen een soort van Yurt dorpjes, prachtig!
Bij aankomst in het stadje Khovd lag er voor de stad een heel Yurt dorp. Opeens zagen we naast een van de Yurts de "Yak" staan, ook een Mongol car, helemaal versierd als een Yak! Gestopt en gekeken waar de mannen waren toen er een bewoner naar ons toe kwam en vroeg of wij honger hadden. ( was dus een restaurant-yurt). Ok, gezellig. We kregen meteen iets uit de snoeppot. Ik dacht dat ik een soort toffee had maar dat bleek dus Yak-kaas te zijn.... getver. Het eten wat we kregen was ongeveer net ze smaakvol dus de buikjes zaten zogenaamd snel vol!!!
Bij navraag ( met handen en voeten ) bleek dat het andere team gestrand was ( opgeblazen motor) en dat zij nu in een taxi zitten op weg naar Ulaanbaatar.
( 1600 km voor $ 250,- ... valt mee toch)
Wij afgerekend ( ik geloof €3,10 voor eten cola en bier) en een hotelletje zoeken.. gelukkig een net hotel gevonden, niks mis mee..  3 keer gedouched en nog zit er overal zand....
Morgen richting Altai, 450 km over wat ze zeggen een goede weg!!!