Day 10 / A day at the garage

25 juli 2017 - Yenicami Mahallesi, Turkije

Vanmorgen vroeg opgestaan, vlug ontbeten en snel naar de garage. Daar aangekomen eerst Jos zijn raad opgevolgd en de cilinderdruk gechecked. De monteurs stonden glimlachend te kijken wat die twee amateurs van plan waren, maar begrepen snel wat de bedoeling was en kwamen ons meteen meetapparatuur brengen. Inderdaad, druk was ver onder de maat dus de eerder gestelde diagnose was correct!  Het kan gemaakt worden maar afhankelijk van levertijd van benodigde onderdelen kan het tot wel 7 dagen duren. Nog even gevraagd of meer geld ook meer snelheid zou brengen maar helaas, levertijd is met geld niet te beïnvloeden. De auto zal het na reparatie weer goed doen maar Mongolië kunnen ze niet garanderen.
"Okay dan, let's go for it, kunnen jullie dan gelijk ook de demper en een schokbreker fixen?? " "Yep, doen we, maar wat is die schakelaar op het dashbord?"  " druk er maar eens op"
Nou..... dat hebben ze geweten.. de ene monteur drukte op de schakelaar terwijl de ander net de motor stond te bekijken.  Ze schrokken zich allebei helemaal kapot toen onze claxon begon te loeien..... ha ha.  " moet deze weer gewoon via het stuur gaan werken?"  " no way,  die blijft zitten"
Bij onze vraag of wij op enige wijze mee konden helpen en zodoende onze kennis konden uitbreiden ( das niet al te moeilijk bij een kennis van 0,05 ) keken ze elkaar eerst raar aan, maar uiteindelijk wisten ze iets voor ons. We werden allebei op een hoek van de auto neergezet en........ mochten daar niet meer weg!! Op deze manier zijn wij hen niet tot last en kunnen we toch iets leren. Een uurtje later ligt de motor er helemaal uit en wordt ook deze helemaal uit elkaar gehaald.  Inderdaad, zuigerveren kapot en nog wat dingetjes.

Motor vervangen door Collin
Dan worden wij uitgenodigd om de lunch met hen te gebruiken, wat enorm gastvrij zeg.  Een soort van kaasfondue !
( terwijl ik absoluut niet van kaas houd)
Toch maar netjes een paar hapjes... nog een paar.... lekker zeg.  Ze hebben me met drie man weg moeten rukken anders had ik alles opgegeten..
Daarna kwam een vriend van de monteurs die de Engelse taal goed machtig was,  wat een geweldige vent!! Heeft ons de hele middag mee op sleeptouw genomen, eerst naar de bank om geld te halen, toen 15 km verderop in de bergen naar de school waar hij een soort van teacher/ manager is en toen weer terug naar de garage. Daar kregen we de mededeling dat - onder voorbehoud - de Lion vrijdagavond weer kan brullen.
Boeken van een hotel viel niet mee - alles zat vol - maar de teacher wist toch iets te regelen voor ons!!
Wat een heerlijke dag - love Turkije
Houdee

1. Joop De Graaff:
    25 juli 2017
    Geweldig om te lezen en voor jullie om mee te maken lijkt me. Laat de Lion weer brullen
  2. Anja:
    25 juli 2017
    Wat super..!! Fijn om toch te kunnen kiezen voor doorgaan... en spoedopleiding lion-monteur inclusief...!! Tja, kunt ook niet meer zeggen dat 'nothing went wrong...'! Dat hoorde erbij...
  3. Donald:
    25 juli 2017
    Mooi om te horen dat jullie vrijdag weer door kunnen succes Perry en colin
  4. Geert:
    25 juli 2017
    Goeie foto! Zo ziet een cilinderkop er dus uit; niks mis mee volgens mij! Goed nieuws, pfff...!!! Cok eglenceli in Turkye nog even!
  5. Nel & Jan:
    26 juli 2017
    Jammer van dit oponthoud, maar toch gaat het goed komen.
    En ook iets mee gekregen dat kaas ook lekker kan zijn.
    Succes verder mannen.
  6. Esther van Gaalen:
    26 juli 2017
    Wat een gastvrije mensen die Turken, weer een ervaring rijker. Fijn dat vrijdag het karretje weer rijden gaat. Succes avonturiers!!! toi toi toi!!!!
  7. Wim en Karin:
    26 juli 2017
    Dat is goed nieuws zeg! Ook voor ons, tis zo leuk om jullie verhalen te lezen....
    Geluk en kijk uit
  8. Monique:
    26 juli 2017
    Wat een super ervaring , dat jullie dit zo samen doen..
    Heel leuk om te lezen en jullie te volgen! Geniet ze , doen wij ook van jullie verhalen. Grtzz Monique