Day 20 / part 2 / Asjabad - Derweze

4 augustus 2017 - Derweze, Turkmenistan

We rijden weg bij de douane richting Asjabad maar zitten minimaal in de benzine.. de jerrycan dan maar!!!
Wat een pokkeding zeg, gaat dus echt niet open!!  5 minuten staan te pielen en toen maar grof geweld gebruikt.. beveiligingspinnen eruit geslagen en hopla, vullen maar. Dan op naar Asjabad, 10 km te gaan....
Ongelofelijk!! Voor ons doemt een prachtig witte stad op met imposante gebouwen, prachtig!! In de stad aangekomen allemaal 4 baans wegen, allemaal zonder prulletje of vuiltje, schone auto's ( op een na dus), mooie bloemen langs de weg.... heel indrukwekkend..... er ontbreekt alleen 1 ding...... mensen.  Er loopt gewoon niemand!!! Zo raar... voelt ook niet fijn!!
Eerst even een bank zoeken om geld op te nemen, dan tanken en op weg naar Derweze!!!  Bij de bank blijkt dat ook hier niet met cc of bankkaart geld opgenomen kan worden en exchange hebben ze ook niet .. shit, wat nu, heb nog maar 180 dollar ( en allerlei andere valuta maar daar heb ik hier dus niets aan). Toch maar tanken, hopelijk accepteren ze dollars...... nee dus, weer shit.. godzijdank komen er net een paar andere Italiaanse Mongols tanken, die kunnen wat dollars voor ons wisselen... fijn, nu nog sigaretten, die kopen we onderweg naar Derweze wel.. we besluiten om samen met de andere jongens naar Derweze te rijden. De wegen schijnen slecht te zijn!!
Go...
Samen rijden we de  brede weg op, de Lion voorop want de andere jongens hebben slecht navigatie!!! Al snel worden we ingehaald door 5 SUV's a la mijn Touareg. De laatste komt naast ons rijden, draait een raampje open..." Hollandersssss".  " succes mannen, we zien jullie vanavond wel.... en weg spuiten ze!!! Wij vol gas ( 83 km/ uur) er achteraan.   Onderweg komen we bij het laatste benzinestation nog 4 Mongolteams tegen en onderweg nog een aantal.. wij rijden samen met onze Italiaanse vrienden ons eigen tempo!!
Na 100 km begint de weg slechter en slechter te worden!! Overal duiken kuilen op en de snelheid moet steeds verder naar beneden worden bijgesteld!
Er staan al wat teams langs de weg wielen te wisselen, die hebben hun velgen kapotgereden!  Alles toch gefixed en allemaal verder!! Echt leuk, de Mongolkaravaan!! Om 19:00 arriveren we eindelijk bij Derweze!!!!