Day 23 / Buchara - Samarkand

7 augustus 2017 - Samarkand, Oezbekistan

Na het heerlijke diner van gister nu weer een uitgebreid ontbijt met een hoop dingen die ik ken.. prettig.
Dadelijk uitchecken, autoinspectie, even Buchara bezichtigen en dan weg!
Bij het uitchecken blijkt dat we ook hier niet met cc kunnen betalen, alleen cash.
Okay, op naar de ATM. Dan gelijk maar rondkijken toch.  Wat een prachtig stadje, heerlijk rustig maar wel allerlei prachtige gebouwen en tempels.. ook een prachtige vijver, wauw!!  De ATM is niet in bedrijf, er blijkt wel een soort bank te zijn dus hup, die kant in dan.
Bij de bank staan rijen met mensen maar gelukkig ziet een beveiligingsagent die 2 buitenlanders staan!!! "Visa?".." yes"... passports...." they are at the hotel"!.. " no passport no visa".. " but we need money to get our passports"...." no passport no visa"...."but"".. och laat ook maar jankerd!.  Collin even terug naar het hotel om een paspoort te halen, ik een cappuccino- ja ja - aan de vijver!!
Collin terug, hij bij de vijver, ik naar de bank!!! Paspoort inleveren- visa inleveren- en in de hoek gaan staan. Lijkt gvd de lagere school wel..ach!!
Uiteindelijk betalen ze uit in dollars, prachtig, die moest ik nog wat hebben.
Naast mij staat een Belg diezo zenuwachtig wordt van het bazige gedoe van die klojo dat hij 2 visakaarten om  zeep helpt omdat hij de pin iedere keer verkeerd invult.  ( komt me bekend voor)
Ik naar de vijver en Collin $ 100 omwisselen ( ik nog een cappuccinootje dan maar). Voor 100 dollar verwachten we 400.000 sum te krijgen maar Collin komt terug met 810.000!! Ze betalen echt grof voor dollars.  Dan naar het hotel om te betalen.. ik leg een zak met sums op de balie maar dan blijkt dat ze dollars moeten hebben... verrekte muts, had dat straks gezegd, die had ik gewoon bij!!!!!!  Maar nu hebben we meer dollars, is ook goed..
Op weg naar Samerkand, een paar Tjechen en Noren komen ook die kant uit.  Korte trip van 300 km maar onderweg tikken we wel de 10.000 km aan. Netjes toch!!!
De reis gaat lekker, redelijke wegen en ondertussen weer bergen mensen die zwaaien, ons aanmoedigen en Foto's maken.  Zal toch komen door t geinige robuuste uiterlijke van de Lion want wij krijgen veel en veel meer aandacht dan de andere Mongols..... trots!!!....
Om 16:00 in Samarkand en meteen met de Tjechen afgesproken om de stad te verkennen. Wat een prachtige tempels, te mooi om uit te leggen. Kleinigheidje gegeten en wat gedronken en terug naar hotel met een taxi.. vast tarief van 3000 sum ( € 0,75 ) maar terug bij Hotel blijkt dat dat p.p. Is....  afzetters   Haha.
Vlug douchen, even geprobeerd te facetimen met Oma want die is jarig en wordt 93.. knap he!! Helaas is internet te slecht dus kunnen alleen maar bellen.
" lang zal ze leven, nogmaals proficiat"
Daarna uit eten met ook de Noren erbij in een prachtige tent waar ook een grote trouwpartij was.... interessant.
Lekker gegeten en samen een fles vodka leeggedronken. Wat drankjes erbij....€ 6,00 pp.... ongelofelijk.
Terug naar hotel en pitten, we zijn kapot!